Studieverslag Ingrid: IJsland is een verborgen vakantiebestemming

Hallo allemaal, mijn naam is Ingrid van den Boomen en ik werk bij Krooder Reizen. Wij zijn een onderdeel van Reisburo de Wit en gevestigd in Uden. Afgelopen september heb ik samen met enkele andere reisagenten een studiereis naar IJsland mogen maken. Ik vertel u graag wat mijn bevinden zijn van deze verborgen, maar zeer indrukwekkende bestemming.

Op woensdag 30 september begon onze reis naar IJsland. We hadden om 11.30uur afgesproken bij de Icelandair balie op Schiphol. Na een leuke kennismaking met de groep vertrokken we richting Reykjavik. Na zo’n 3 uur vliegen kwamen wij aan op de luchthaven waar we hartelijk werden ontvangen door onze reisleidster Hlif. We vervolgden onze reis naar de Blue Lagoon, een van de 35 wereldwonderen. Midden tussen de zwarte lavavelden konden we genieten van het warme blauwe water van 38 oC. Na 2 uur zwemmen gingen we per bus naar de hoofdstad Reykjavik waar we de nacht doorbrachten in het onlangs geopende KEA Skuggi hotel. We hebben de avond hier gezellig afgesloten met een diner bij Sjávargrillid.

Na een heerlijk ontbijt is het Skuggi hotel startten we met de Golden Circle tour, op weg naar het Thingvellir park. Historisch gezien is dit een belangrijk park, met een prachtige kleurrijke natuur en watervallen. Na een kort bezoek vervolgden wij onze weg naar de bekendste waterval van IJsland, Gullfoss. Het water gaat van plateau naar plateau waarna het een aantal meter naar beneden stroomt. Na dit bezoek was het tijd voor een lekkere lunch. We moesten snel door, want er stond een bezoek aan Geysir op het programma. Hier troffen we de geiser Strokkur aan die het water om de paar minuten recht omhoog spoot. Soms kwam het water tot wel 20m hoog! Onze volgende stop was op het zwarte lava strand in Vik, waarna we de Golden Circle tour afsloten met een diner in het Klaustur hotel. Maar de avond was nog niet voorbij, want het mooiste moest nog komen. We hebben toen namelijk het Noorderlicht gezien, een waar hoogtepunt van mijn reis!

Onze derde dag begonnen we met een prachtige route. Terwijl wij genoten van het uitzicht op een van de grootste gletsjer van Europa reden we naar Skaftafell National Park. In twee uur tijd wandelden we richting Svartifoss, een prachtige waterval tussen de bergen. Aan de andere kant van de berg hadden we uitzicht op de mooie gletsjer Vatnajokull. Na deze lange tocht genoten we wederom van een heerlijke lunch. Vol energie reden we verder naar het Jokulsarlon gletsjermeer. Vanaf de weg zagen wij de ijsschotsen al kleuren in het water. Met een boottocht voeren we over het meer langs de ijsschotsen. Het was echt een schitterende tocht! Op de terugweg hebben we een laatste stop gemaakt nabij de gletsjer Svinafellsjokull. Ook deze avond sloten we af met een lekker diner in het Klauster hotel.

’s Avonds hebben we namelijk het Noorderlicht gezien, een waar hoogtepunt van mijn reis!

Dag 4 was onze laatste volle dag in IJsland, maar zeker niet de minste. We vertrokken vanuit Kirkjubæjarklaustur in zuidelijke richting naar Dyrhólaey. We zagen een prachtige klif van 100m hoog, waar de papegaaiduikers in de zomermaanden broeden. Ook het zwarte zandstrand met zijn geweldige golven is een ware trekpleister voor toeristen. Vanuit deze plek reden we verder naar onze volgende stop Skógar. Hier hebben we het volks- en streekmuseum bezocht. Dit is de plek waar de culturele erfenis bewaard wordt. Net buiten Skógar hebben we de fantastische 60m hoge en 25m brede waterval Skógafoss bezocht. Ook hebben we een stop gemaakt bij het Eyjafjallajökull visitor center. Hier zagen we een film van de uitbarsting die heel het vliegverkeer in 2010 platlegde. Voordat we onze weg naar Reykjavik vervolgden, maakten we nog een stop bij Seljalandsfoss. De enige waterval waar u achterdoor kunt lopen. Onze laatste volle dag eindigde met een diner in Reykjavik.

De volgende ochtend vertrokken we vroeg naar de luchthaven voor onze terugvlucht naar Schiphol. Het einde van een geweldig mooie studiereis naar het fantastische IJsland!

Tijdens mijn reis heb ik ook filmpje gemaakt van deze geweldige bestemming. Bent u benieuwd hoe IJsland er echt uit ziet? Hier vindt u onze video van IJsland.

Delen:
Image gallery
Uw reisadviseur
Avatar Ingrid van den Boomen

Mijn naam is Ingrid van den Boomen en ik werk sinds januari 2008 bij Krooder Reizen in Uden.

Naast het verkopen van vele mooie bestemmingen in de wereld, houd ik me ook bezig met marathonreizen over de hele wereld. Onze marathonreis naar New York is ieder jaar weer een hoogtepunt, en om mee te doen aan de fantastische marathon was geweldig! Dus over mijn favoriete stad New York kan ik u alles vertellen.

Verder heb ik al vele mooie landen mogen bezoeken zowel binnen als buiten Europa.

Binnen Europa bezoek ik graag Italië met de fantastische hoofdstad Rome! Buiten Europa blijft Amerika mijn vakantieland waar heerlijk auto- en/of camperreizen gemaakt kunnen worden.

Maar daarnaast  heb ik ook o.a. Mexico, Thailand, Bali, Australie, Nieuw Zeeland, Dubai, Curacao en  Zuid Afrika mogen bezoeken.

Het blijft altijd geweldig om weer naar een mooie bestemming te reizen en nieuwe ervaringen op te doen. En daarna is het mooi om die ervaring met u te delen en een geweldige reis voor u te boeken!